Jack Russel Reklambyrå startades i augusti 2005 av två simmare som lärt känna varandra genom att under flera år avverkat åtskilliga mil tillsammans i simbassängen. Förutom simteknik och olika träningsmetoder diskuterades framförallt reklam och marknadsföring mellan träningarna. De identifierade en möjlighet i den internationella trenden som kallades Web 2.0 som kom på bred front. Det handlade om att erbjuda mjukvara som en tjänst. Internet hade tack vare nya prissättningsmetoder och affärsmodeller utvecklats till en riktig och hållbar plattform för leverans av mjukvara och tjänster. Här fanns det affärsmöjligheter för den traditionella reklam- och webbyråmodellen.

Vid denna tidpunkt startades också slaget om det digitala hemmet då Microsoft i november i en av de hårdast bevakade produktlanseringar någonsin inte handlade om en produkt som riktar sig till kontoret, utan till vardagsrummet. Det handlar naturligtvis om Microsofts Xbox 360. Adobe Flash var på modet och varje marknadschef med koll på läget skulle utveckla en Flash-site. Ju mer det rörde på sig desto bättre, det fanns inga kreativa gränser. Samma år lanserades YouTube och från början var sidans videoformat Flash video vilket ökade Flashs popularitet ytterligare. Att Flash-siterna ej var sökbara på Google då hela sajten bestod av en videofil berörde ingen då, idag vet vi bättre. Google skrev historia när de i juni blev det högst värderade medieföretaget i världen.

Sagt och gjort så bestämde vi oss för att starta Jack Russel Reklambyrå som blev en del av koncernen Fältman & Malmén Reklambyrå på Valhallavägen i Stockholm. Fältman & Malmén var en stor reklambyrå i Stockholm med ca 75 anställda. Jack Russel blev som namnet antyder; en liten ettrig Jack Russel i koncernen med egna kunder, medarbetare, arbetsmodeller och med en tydlig digital inriktning med kreativitet som främsta verktyg.